Strony

niedziela, 26 marca 2023

MiniDISC RetroNOSTALGIA?

czyli,
cd: mały krok w stronę Audiofilową
Kupiłem używany MiniDISC MDS-JE510 do  jednej dyskietki którą miałem od 20 lat w półce .
Odtwarzał poprawie i było dużo radości przez godzinę.
Ale przy próbie nagrania, rozsypała się struktura utworów (TOC).
Tak, że po kolejnej próbie nagrania napisał PUSTY DYSK i straciłem stare nagrania.
Podziękowania dla freund333 - mocowanie głowicy jest trochę inne, ale taka sama zasada.
Podgiołem blaszki po wyjęciu dyskietki bez rozkręca mechanizmu i  działa - NAGRYWA !!!

 STRATNA KOMPRESJA DŹWIĘKU 5:1 w MiniDISC 
Adaptive Transform Acoustic Coding for MiniDisc (wersja pierwsza od 1992 roku) tzw. tryb SP.
Podczas kompresji, sygnał dzielony jest na trzy pasma 0-5,5125, 5,5125 - 11,025 kHz, 11,025 - 22,05 kHz. MONO 146kbps lub DUAL CHANNEL 292kbps gdzie kanały kodowane są niezależnie oraz podczas kompresji rozmiar długości bloku dobierany jest adaptacyjnie.
Są dwa tryby: długie ramki 512 próbek we wszystkich pasmach (11.6 ms) lub krótkie: dla wysokich (1.45 ms) oraz (2.9mm) 128 próbek dla średnich i niskich pasm [link]. 
Ponieważ oblałem test na Audiofila ogłoszony Archimago po kolejnym podejściu i 5 godzinach słuchania, fragment po fragmencie dalej nie jestem przekonany, że to "A". To nie będę tu wygłaszał "ucho loggii". Przetestowałem MiniDISC programem RightMark Audio Analyzer. Wyniki są rewelacyjne (Hi-Fi), chodź sam tor analogowy jest najsłabszym elementem tego urządzenia. 
  • STX2 LOOP test pętli ASUS Xonar Essence STX II (kable Premium +)
  • MD-LOOP 2xRCA REC PAUSE, MiniDISC robił za pętlę analogową (in - out)
  • RCA-MD-RCA podłączenie jak wyżej ale test z nagrania
  • OPT-MD-RCA nagrane przez złącze optyczne, odczytane przez analogowe
  • OPT-MD-OPT nagrane i odczytane przez złącze optyczne 
Separacja między kanałowa przy połączeniu cyfrowym to -93dB, a przy połączeniu przez RCA o 18dB gorsza, test wiarygodny bo STX II ma separacje -106dB. Niestety jedyne posiadane urządzanie z wejściem TOSLINK, to mała zewnętrzna karta USB Sound Blaster G3, która dla sygnałów poniżej 300Hz zachowuję się irracjonalnie, dlatego parametru THN+D nie udało mi się określić przy pełnym połączniu cyfrowym co by obrazowało fizyczne możliwości 25 letniego MiniDISC Sony MDS-JE510.

MiniDISC MDS-JE510 (ATRAC 4.0 "SP" 292kbps)
zapis połącznie cyfrowe, odczyt analogowy ASUS STX II
oraz porównanie parametrów przenoszenia kasety magnetofonowej 

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB
+0.50, -0.72
+3, -30
Noise level, dB (A)
-96.4
-60
Dynamic range, dB (A)
94.2
60
THD, %
0.00217
0.4
THD + Noise, dB (A)
-75.8
-25
IMD + Noise, %
0.029
10
Stereo crosstalk, dB
-86.9
-40
IMD at 10 kHz, %
0.00726
30
(1) - RETRO-MEASURE: Pioneer CT-S605 Magnetofon
kasetowy (1989) ..., archimago.blogspot.com
MiniDISC
(MiniDISK)
Kaseta
magnetofonowa
Cr02, No NR
 (1)

Werdykt kaseta magnetofonowa w ogóle nie powinna grać z takimi słabymi parametrami.
MiniDISC nawet po 25 latach brzmi fajniej niż nie jedna MP3,
a opis "prawie CD" dla MiniDISC nie jest tu nadto przesadą.


 MiniDISC MDS-JE510 
D/A i A/D [IC307] CXD8607N (ΣΔ)
Wzmacniacz słuchawkowy [IC308] MITSUBISHI M5218AL

 ATRAC3  Sygnał 1024 próbek dzielony jest na 4 podpasma (w poprzedniej wersji 3 pasma), ale długość ramki zwiększyła się do 23ms = ~43 ramki na sekundę [1024/44100]. Kodek ten wykorzystywany jest w dwóch nowy trybach, wydłużając czas zapisu dwu lub czterokrotnie.
LP2 132kbps zapisywane jako 146kbps (292/2) i LP4 66kbps zapisywane jako 73kbps (292/4) dla zgodności organizacji zapisu na dyskietkach MiniDISC.

 ATRAC3plus  4096 próbek sygnału dzielone jest na 16 podpasm (podobnie jak w MP3), ramka dużo większa aż 96ms.  Na urządzeniach Hi-MD można zapisać m.in. Hi-SP 256kbps lub Hi-LP 64kbps. Chodź opis struktury plików na dyskietkach HiMD-Media wskazuje na więcej możliwych trybów, niestety popularne MP3 zniweczyły wielki potencjał tego formatu.
źródło: HiMDDiskFormat wiki.physik.fu-berlin.de

 A MYŚLALEM ŻE TAK SIĘ NIE DA 
Pomimo, że formaty kompresji stratnych opisywane są długimi ramkami to MP3 i ATRAC3plus, to kompresja w obu przypadkach 128kbps nie uszkodziła szybkich impulsów sygnału modemowego 12000bps, gdzie długość symbolu to tylko 0.08ms.
sygnał modemowy 12000bps przetrwał kompresję MP3, przy 96kbps występowałem minimalne błędy.
ATRAC 4.0 "SP" MONO 146kbps, MiniDISC MDS-JE510 test praktyczny.
Nagrane i odtworzone przez TOSLINK - prędkość 9600bps próba udana 100%
12000bps się rozsypał, ale może to nie ograniczenia kodeka, ale na skutek downsamplingu do 44.1kHz   
 CD-ROM  (Philips & Sony 1982)
Zapis dźwięku PCM 1411 kbps (bez kompresji) 44.1 16bit. Zapis cyfrowy spiralny o długości 5.4km; jedno bitowy; odczyt na podstawie miejsca odbicia promienia lasera 780nm od [pit i land]. Sygnał 8 bitowy zamieniany jest na kod "14" tak, że dołek lub górka ma długość od 3 do 11 symboli. W płytach tłocznych wgłębienie ma 125nm [1/8000 mm]

 Digital Audio Tape  (Sony 1987)
Zapis dźwięku PCM (bez kompresji) na taśmie spiralnie (tak jak w rejestratorach wideo). Częstotliwość próbkowania 32, 44.1, 48 kHz 16bit 1536 kbps lub 32 kHz 12bit 768 kbps (6 godzin na kasecie 180 minutowej)

 Digital Compact Cassette (DCC)  (Philips & Panasonic 1992)
Zapis dźwięku 44.1kHz kompresja (~1:4) MPEG-1 384 kbps na taśmie ośmioma głowicami z przeplotem i korekcją błędów 8/10. Dodatkowej dziewiątej ścieżce zapisywane są informacje o położeniu i tytułach utworów.  

 DVD  (Sony, Panasonic, Philips, Toshiba 1996)
DVD-VIDEO - 11mbps 57min(4.7GB) lub 103min(8.5GB) dwuwarstwowa

 SACD  (Philips, Sony 1999)
single layer – dysk jednowarstwowy (DVD-5 4.7 GB) dźwięk w formacie DSD64 (1 bitowy; 2.8MHz)
dual layer – dysk dwuwarstwowy (DVD-9 8.5 GB) z dwiema warstwy z dźwięku DSD64 
hybrid – warstwa CD-Audio odbijająca światło i warstwa DVD przepuszczając światło z dźwiękiem DSD64 5645 kbps [CD-Audio 400%]

 Blu-ray BD   (Sony 2006)
Trzecia wersja płyt optycznych z poliwęglanu o średnicy 120mm [80mm] po CD i DVD, płyty BD
BD-VIDEO - 36mbps 90min(25GB) lub 180min(50GB dwuwarstwowa), laser 405nm "fioletowy", zapis wewnątrz płyty 0.1mm od powierzchni [DVD w połowie grubości płyty 0.6mm, CD 1.1mm praktycznie pod przeciwnej stronie krążka tuż pod "etykietą płyty"]

 BD XL   (Sony 2018)
Zmniejszenie o długości [pit i landu] o 1/3; Pojemność każdej warstwy wzrosła z 25 do 33GB
BD-XL TL (trzywarstwowa) 100 - 93.26GB do wykorzystania,
BD-XL QL (czterowarstwowa) 128 - 115.21GB do wykorzystania.
DB-XL DS TL (po trzy warstwy na stronę; dwustronna) 

---
 VHS HiFi  https://www.bealecorner.org/best/measure/audio/AG-1980.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz